Geçenlerde Üsküdar ve CNR kitap fuarlarına katıldım. Kitaplara ilgi olması bir kitapsever olarak beni memnun etti. Kitap evlerinin stantlarında her zamanki gibi yazarlar okurlarıyla buluşuyor, kitaplarını imzalıyordu. Bazı yazarların stantlarda bekleyen tek tük okuyucusu varken; bazı yazarların çok daha fazla sayıda okuyucusu vardı. Ancak her iki fuarda da stantlardan ayrı bir mekânda yoğun bir kalabalık gözlemledim: ıslıklayan, alkışlayan, tezahürat yapan. İlk defa şahit olduğum ama daha sonra internetten yaptığım araştırmalardan edindiğim bilgiye göre 2015 ve 2016 yıllarında farklı illerdeki kitap fuarlarında da gözlemlenen hatta haber yapılan adına “wattpad çılgınlığı” adı takılan bir durumdu bu.

Dijital bir çağdayız. Kültürümüz de dijitalleşiyor; dijital yaşam, kültürü etkiliyor aynı zamanda. İnsanların yapıp-etmeleri, davranış kalıpları, ürettikleri maddi ve manevi ürünler ve yaşam tarzları demek olan kültürün, 21. yüzyıldaki hali önceki yüzyıllardan farklı.

Okuryazarlık kültürü de değişmekte, buna e-okuryazarlık kültürü diyebiliriz. Bu yeni okuryazarlık kültürünün birçok biçimi var: evvela, kütüphaneden, kitapçıdan alarak okuduğumuz kitaplar kadar bilgisayardan, tabletten, mobil telefondan okuduğumuz e-kitaplara doğru bir değişen okuma kültürü söz konusu. Sonra, blog yazarlığı, wattpad yazarlığı gibi elektronik ortama aktarılan yazarlık denemeleri mevcut. Hatta bu mecrada yazıp ta belli bir üne kavuşunca kitabı basılan hatta ve hatta yüzbinlerce basılan ve çok okunanlar listesinin en üstlerinde yer alan yazarlar bulunmakta ve bu tarz yazarlık kültürü yaygınlaşmaya başlıyor. Başka bir yeni okuryazarlık kültürü, okurların yazarla anlık etkileşimleri. Bunu hem yazarın kendi okuruyla sosyal medya aracılığıyla anlık etkileşimi anlamında hem de yazarın ister şiir, ister deneme, ister öykü, isterse roman olsun -ama özelikle roman türünde- metnini yazarken okurdan gelen tepkilerle hikâye örgüsünü kurması anlamında kullanmaktayım.

İşin başka bir boyutu bu eserler, edebi bir tür müdür? Kaliteli yazılar mıdır? estetik vs. bu değişim iyi bir şey midir? En başta söylemeliyim, elektronik ortamdan kitap okumak (e-kitap okurluğu) benim sıklıkla yaptığım ve kendimi alıştırdığım bir alışkanlık. Hatta kanımca daha pratik: tek bir mobil cihazda binlerce kitap taşıyabiliyorsunuz. Ancak okuryazarlık kültürünün başka bir boyutu olan elektronik ortamda popüler türden eser yazmak sorun mudur? tartışılır. Birçok okur-yazar bu durumu pek onaylamıyor. Ama 12-18 aralığındaki gençler (ergen), özellikle genç kızlar bundan pek memnun. Yerli – yabancı birçok modele (şarkıcı vs.) gösterilen hayranlık yine wattpad’in genç “yazar”larına gösteriliyor. Bu, yeni bir durum.

Yazımın başına dönersek, benim de fuarda gözlediğim, şaşırdığım bir durum, çok önemli (kime göre) yazarların önünde daha az kuyruk varken kitap imzalamak üzere, başka bir wattpad platformu yazarının popstar muamelesi görmesi, imza için önünde yüzlerce gencin zaman zaman çığlık atarak sırasının gelmesini heyecanla beklemesi…

Nedir wattpad çılgınlığı diye biraz araştırayım dedim. Ama araştırmam yine çevrimiçi kaynaklardan (online/sanal) oldu. Makaleler var, akademik dergilerde yayınlanan. Bloglarda ve haberlerde bolca eleştiri mevcut “çılgınlığı” tarif eden.

Kuruluşu 2006. Türkiye’de pek bir popüler, Wattpad’i kullanan ülkeler arasında 4. sıradayız. Okurlar, roman ya da diğer yazı türlerine oy vererek, yorum yazarak yazarla etkileşime girmekte. Genç kızlar çok fazla kullanıyor, hatta “genç kız edebiyatı” isimli bir alt platformu var. En çok okunanlar da bu başlık altında. Wattpad’te yazılmış, beğenilmiş şu an tek baskıda yüzbinlerce basılan, toplamda milyonlarca basılmış kitaplar var ve bu kitapların yazarları, gittikleri kitap fuarlarda popstar muamelesi görmekte, geniş bir hayran kitlesinin ilgisine mahzar olmakta… Kitap kültürü içinde görülmeyen bir durum…

Mevzu uzun kısa keselim, devamı var




 
Misafir Avatar
İsim
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×